5 tips til hvordan du kan bruge AI tekstgenerering i din SEO strategi
Brug værktøjer som ChatGPT, Jasper, Straact til at skrive dit SEO content. Læs her 5 tips til hvordan du kan bruge det i din SEO strategi
2022 var året for hvor AI fik sit store gennembrud indenfor tekstgenerering. Mange har derfor fået en smag på hvad teknologien kan, men de færreste har taget stilling til hvordan man mest effektivt kan bruge det i ens SEO aktiviteter.
AI og SEO idag
AI bliver brugt af alle SEO-hoveder idag, men mest populært er det dog primært indenfor:
-
Keyword research: AI hjælper med at identificere de mest relevante og efterspurgte søgeord og sætninger, som kan bruges i indholdet for at forbedre søgeresultaterne.
-
Indholdsoptimering: AI hjælper med at analysere og forbedre indholdet på en hjemmeside for at sikre, at det er relevant, unikt og kvalitativt.
-
Linkbuilding: AI hjælper med at identificere relevante og autoritative websteder, som kan linkes til for at forbedre hjemmesidens autoritet og søgeresultater.
Men det nyeste område, som SEO specialister både frygter og slikker sig om munden efter er tekstgenerering. For den mest tidskrævende process ved SEO har altid været at skrive content - blogindlæg, produktbeskrivelser, meta-beskrivelser - men teknologien til netop at gøre dette automatisk, er først nu blevet moden.
AI tekstgenerering - det du skal vide?
AI tekstgenerering refereres ofte også som natural language generation (NLG), der er en AI underart som bruger statiske modeller og neural networks til at generere tekst.
Måden det fungerer på, er at man bruger teknologi til at analysere store mængder af tekst, identificerer mønstre, relationer, sætninger og bruge dette som udgangspunkt til at generere nye, sammenhængende tekster.
Lidt ligesom et barn der løbende lære nye ord, betydninger og sammenhænge er det også muligt at gøre for AI sprogmodeller. Her trænes de blot på gigantiske datesæt, med alt slags tekst fra nyhedsartikler til 1:1 samtaler. På den måde kan man ved hjælp af nok data og træning skabe AI modeller som kan skrive tekst om et specifikt område baseret på en simpel søgning.
5 tips til hvordan du kan bruge AI tekstgenerering i din SEO strategi?
Men hvad betyder det for min SEO strategi? Vi ved godt du bare gerne vil vide hvordan AI kan hjælpe dig med at champe Google's side 1. Så her kommer 5 tips du kan bruge aktivt i din SEO strategi.
1. Meta-beskrivelser
En Meta-beskrivelse er et ca. 160 tegn langt stykke tekst, der fortæller Google brugere om indholdet på din side, inden de klikker sig ind på den.
Eksempel på en metabeskrivelse
Din meta-beskrivelse har dog ingen direkte indflydelse på din sides placering i søgeresultaterne. I stedet er formålet med metabeskrivelser at beskrive indholdet på din side sammentidigt med at indbyde Google brugere til at klikke.
Selvom 160 tegn, ikke er det længste stykke tekst, kan arbejdstimerne dog hurtigt hobe sig op hvis du har flere tusinde produktsider eller et større blog-univers.
Men med AI, ville du hurtigt kunne effektivisere produktion af dine metabeskrivelser. Ved f.eks. at indsætte teksten fra din side i enten, ChatGPT, Jasper, Straact eller lign. og herfra bruge bede skrive kommandoen "opsummer de vigtigste pointer fra denne tekst" og herfra har du et godt udgangspunkt til at udforme din metabeskrivelse.
2. Blog-ideer
De dygtigste SEO hoveder kender til Google's "helpful content update" fra August 2022. Her gjorde de det virkelig tydeligt at sider der indeholder content der hjælper hjemmeside besøgende, skal belønnes og prioriteres.
Derfor er det vigtigt at du som webshop i dag fokuserer på at skabe indhold, som hjælper din forbruger/målgruppe. En måde du nemt kan gøre dette på er at fylde din blog med indlæg der forklarer, viser, oplyser dine potentielle kunder om hvordan de bedst muligt forbruger det produkt du sælger. Til at generere ideer om de vinkler du potentielt kunne skrive "hjælpsomt'" content til dine kunder om, kan du bruge AI.
Eksempelvis kunne du som solbrille-webshop bede dit yndlings AI værktøj, ChatGPT, Jasper, Straact, om:
"En liste af hvad jeg bør undersøge før jeg køber mit næste par solbriller?"
Fra denne søgning, kunne man hurtigt komme på ideer til blogindlæg som:
-
-
- Fordelen ved at have polarisede linser i dine solbriller
- Hvordan ved du hvilke solbriller der passer til din ansigtsform?
- Hvilke antal lag af overfladebehandling er det rigtige til dine solbrillebehov?
-
3. Blog-posts
Når du så har besluttet dig for hvad hovedemnet skal være på dit næste blogindlæg, er det blevet tid til at skrive. Et tip til hvordan, du hurtigt og effektivt kan producere selve teksten til dit blog-indlæg er nu at indsætte dit hovedemne/titel og generere titler til blogindlæggets underliggende paragraffer.
Med udgangspunkt i vores tidligere eksempel i solbrilleforretningen og de polariserede linser kunne følgende være en god fremgangsmåde:
Søg "5 titler overskrifter om fordelen ved at have polariserede linser i dine solbriller" for at få overskrifter til dine paragraffer. Det resulterede i følgende overskrifter:
Herfra er det forholdsvis simpelt. Indsæt blot hver af dine overskrifter 1 efter 1 i søgefeltet og se magien ske. Det kunne se således ud:
Så mangler du blot en kort indledning og konklusion. Her bruger jer følgende søgninger "Skriv en sjov indledning til "5 fordele ved at have polariserede linser i dine solbriler som forbruger" til min indledning og til min konlusion beder jeg mit AI tool om at opsummere hele min tekst i en fyldstgørende konklusion med følgende søgning "Opsummer nedenstående tekst i en sammenhængede konklusion".
Med samme fremgangsmåde kan du nu hurtigt komme den dårlige samvittighed fra blogunivers til livs og skubbet noget brugerventligt content ud, som skaber traffik til din webshop.
4. Produktbeskrivelser
Til hvert af dine produkter, er du nødt til at have en unik beskrivelse af hvad du sælger. Det er både essentielt for at indbyde den potentielle køber til at købe varen, men også for at dit produkt bliver vist på Google.
Din produkttekst, skal derfor både være vejledende, igen Googles helpful content opdatering" samtidig med at den skal appelerer til din personen som besøger din produktside. Til ligepræcist dette, kan AI redskaber fungere fremragende, da du har massere af mulighed for hurtigt at opsummere hvad dit produkt kan og hvilke specifikationer det har. (da det oftest er noget man ved som sælger)
For hurtigt at producere din produktbeskrivelse, kan du derfor hurtigt bruge produkttitel og specifikationer til at komme igang, se nedenstående eksempel:
5. FAQ
Målet med FAQ sider/moduler er praktisk talt synonymt med hvad Google's søgemaskine leder efter på hjemmesider - altså at finde de beste svar til de spørgsmål som brugerne stiller. Derfor er det ikke nogen hemmelighed at Google er glad for FAQ og det kan betyde en verden til forskel for din placering i søgeresultaterne.
Hvad de førende AI værktøjer ChatGPT og lign. er mest kvalificeret til, er at svare på spørgsmål. Det er bl.a. derfor chatbots er så populære, fordi de nemt kan afkode hvad en bruger spørger om og derefter bruge viden den er trænet på til at svare. Det samme kan du gøre når du hurtigt skal udforme din FAQ side.
Find ud af hvilke spørgsmål der ligger dine kunder mest på sinde og herfra kan du nemt gå igang. Hvis det har noget med din refunderingspolitik eller leveringstid er det nok vigtigt at du fortæller dit AI værktøj hvad den skal bruge, men hvis det er noget mere generelt kan du hurtigt få det fyldstgørende svar du søger.
Eksempelvis hvis du spørger "Hvad er forskellen på solbriller med og uden polariserede linser i?"
Key Takeaways om AI tekstgenerering og SEO
AI tekstgenerering bliver mere og mere populært i den kommercielle verden OG til at rangere højt på Google. Det kan du også nemt og endda med gratis AI værktøjer der er tilgængelig for alle idag.
Om det er ideer til dine blogindlæg, hele blogindlæg eller den lille FAQ boks nederst på din hjememside så kan du med de rette søgninger komme ret langt. Du skal blot finde ud af hvilken fremgangsmåde der bedst for dig og prøve at tilpasse dine søgninger ind derefter.
Jeg håber du kan tage noget med fra de 5 ovenstående tips når du sidder med dit favorit AI værktøj